Hoe zit het nu met de elektrische of hybride auto?
Moeten we nu plots onze benzine en diesel auto gaan inruilen en elektrisch gaan rijden?
De meeste kopers zijn ontmoedigd door de hoge prijzen van elektrische auto’s, plus het beperkte aantal kilometers, en niet te vergeten hoe en waar ze hun voertuigen kunnen opladen.Het is misschien niet opzettelijk, maar de auto industrie heeft het begrijpen van elektrische auto’s onnodig moeilijk gemaakt. We zien half hybriden, plug-in hybrides, zelf oplaadbare hybriden en andere brouwsels, geen wonder dat autokopers in de war zijn.
Er zijn nogal wat soorten elektrische auto’s, en soms zie je door het bos de bomen niet meer.
Maar wanneer is het raadzaam om over te schakelen op elektrisch rijden?
Conventionele hybriden
Conventionele hybrides genereren stroom terwijl je rijdt en slaan deze op in een batterij. Deze kracht wordt dan gebruikt om de auto te laten rijden. Omdat ze niet inpluggen, worden conventionele hybriden over het algemeen niet als elektrische voertuigen beschouwd.
Plug-in hybrids
Voor de dagelijkse gang van zaken zijn plug-in hybrides brandstof efficiënter dan hun conventionele tegenhangers. Plug-in hybrides draaien volledig op de accu, maar schakelen over naar een benzinemotor wanneer de accu geen stroom meer bevat. Om je plug-in hybride efficient te maken, moet je hem elke nacht opladen en alleen zover rijden als de elektrische batterij mee gaat.
Volledig elektrische auto’s
Volledig elektrische auto’s zijn zuiver en alleen op batterij. Volledig elektrische voertuigen werken alleen op acculading met een elektromotor. Je laadt de batterij op en rijdt rond totdat je opnieuw moet opladen. Maar kun je een verre reis maken met een volledige elektrische auto?
Enkele voorbeelden van merken auto’s en hoeveel kilometer je ermee rijd
Nissan Leaf (volledig elektrisch)
100/150/250 km bereik (afhankelijk van het batterijformaat)
BMW i3 (Full Electric of Plug-in Hybrid)
130 of 180 km (afhankelijk van het batterijformaat)
Hyundai Ioniq (Full Electric OR Plug-in Hybrid)
219 km bereik
Tesla Model S (volledig elektrisch)
Tot 500 km bereik
Tesla Model X (volledig elektrisch)
Tot 465km bereik
Mitsubishi i-Miev / Peugeot iOn (volledig elektrisch )
100 km bereik
Renault Zoe (volledig elektrisch)
140 km of 280 km bereik (afhankelijk van het batterijformaat)
VW e-Golf (volledig elektrisch)
130 of 200km bereik (afhankelijk van het batterijformaat)
Kia Soul EV (volledig elektrisch)
150km bereik
Tesla Model 3 (volledig elektrisch)
Bereik van 350 km of 500 km, afhankelijk van het batterijformaat
Nieuw of gebruikt
Als je dit jaar graag een auto wilt, kun je overwegen een tweedehands elektrische auto te kopen. Schattingen suggereren dat de levensduurkosten voor gebruikte elektrische auto’s al lager zijn dan voor benzineauto’s. Verwacht wordt dat nieuwe elektrische auto kosten de komende jaren zelfs zullen breken met nieuwe benzineauto’s. Maar het belangrijkste nadeel van gebruikte elektrische auto’s is dat ze niet dezelfde afstand afleggen als nieuwe EV’s op een volledige accu.
Voor volledig elektrische voertuigen kan een gebrek aan bereik voor sommige kopers onbetaalbaar zijn.
Kan ik een volledig elektrisch auto gebruiken voor verre reizen?
Elk hybride auto kan net zo ver gaan als een benzineauto, maar als je (volledig elektrisch) gaat met je autokeuze, moet je misschien je lange afstandstrips plannen. Voor sommige van de eerdere Nissan Leafs (een van de meest voorkomende EV’s) moet je bijna elke 100 km opladen. De nieuwste Leaf kan meer dan 250 km rijden, en met de Tesla model S kun je 500 km rijden. Helaas zijn de omstandigheden waarin deze afstanden werden getest over het algemeen meer ideaal dan de wegen die je neemt als je op vakantie gaat naar een heuvelachtig gebied.
Dus, als je verder wilt gaan, heb je twee opties:
a) Huur een huurauto voor uw vakantie
b) Koop een hybride
Als ik mijn EV moet opladen, hoelang duurt het?
Afhankelijk van de verbinding die je gebruikt, duurt de oplaadtijd tussen 25 minuten en 10 uur om genoeg brandstof te krijgen voor een reis van 100 km.
Snelle laders hebben ongeveer 25 minuten nodig om uw auto genoeg vermogen te geven om 100 km te rijden.
Thuis opladen duurt het langst, vooral met de gewone stekker die je voor je koffiezetapparaat gebruikt.
Toch laadt je de auto waarschijnlijk ’s nachts op. Zelfs met een drievoudige stekker zou dit genoeg lading moeten geven voor het dagelijkse gebruik van de meeste mensen. Aangezien ze tijdens de nacht opladen, zeggen eigenaren van elektrische voertuigen in de praktijk dat ze zelden wachten op het opladen van hun auto’s.
Voor echt groen en duurzaam elektrisch rijden, laadt je de elektrische auto op met stroom van je eigen zonnepanelen. Bovendien profiteer je zo van zakelijke fiscale voordelen, zelfs bij het plaatsen van zonnepanelen in de privé-woning.
Zijn er extra kosten waar ik aan moet denken?
Je kunt overwegen om thuis een sneller, robuuster laadpunt te installeren. Als je een standaard oplader thuis laat installeren, ben je minstens € 800 kwijt. Aan de andere kant zijn deze laders sneller.
Hoewel alles hangt af van waar je woont. Als je een appartement hebt, en je auto moet aan de straat staan, en er zijn geen oplaadpalen, waar haal je de stroom vandaan als je zelf op de 15e etage woont?
Hoe zit het met de komst van de nieuwe technologie?
Eén mogelijkheid die maar weinig EV’s hebben, is op dit moment draadloos opladen. Als je het geluk hebt een van de nieuwste iPhones of Samsung te hebben, ben je bekend met deze handige functie. Je zet gewoon je telefoon op het oplaadoppervlak en het laadt op! Maar draadloos opladen is nog handiger voor elektrische auto’s.
Draadloos opladen is cool. Misschien hebben we nog geen oplaadwegen, maar consumenten en fabrikanten zijn behoorlijk gefocusd op auto’s met draadloze oplaadmogelijkheden. Naar verwachting zal deze functie binnen 2 tot 3 jaar vaker voorkomen.
Als je echter het komende jaar een auto koopt, word gesuggereerd dat een volledig elektrische auto al prijs concurrerend is op de markt voor gebruikte auto’s. Als we rekening houden met de kostenbesparingen van het gebruik van een volledig elektrische auto over een periode van 8 jaar, zijn gebruikte elektrische auto’s al goedkoper dan gebruikte benzineauto’s.
Hoelang gaat een batterij mee
Mijn laptopbatterij was na een paar jaar al kapot, ook de batterij van mijn Iphone hoe zit het met de accu van de electrische auto?
En het antwoord is simpel: we weten het niet.
Dit komt omdat elektrische auto’s pas 10 jaar bestaan bestaan. Het resultaat is dat het moeilijk is om langlopende onderzoeken uit te voeren over hoe lang EV-batterijen meegaan, de belangrijkste beperkende factor in de levensduur van een EV. Desondanks is de accutechnologie in deze tijd behoorlijk verbeterd, waarbij autofabrikanten constant proberen hun aanbod te verbeteren.
Een accu in een benzineauto gaat ongeveer vijf jaar mee. In tegenstelling hiermee krijgen elektrische auto’s nu de fabrieksgarantie van 5 tot 8 jaar. De kosten van het vervangen van een EV-batterij variëren tussen € 2.000 – € 5.000.
Bovendien kunnen EV-batterijen worden opgeknapt, opnieuw worden gebruikt (bijvoorbeeld om zonne-energie thuis op te slaan) en tenslotte worden ze gerecycled.
Het verbruik van een elektrische auto
Wanneer een auto op elektrische energie rijdt, is het verbruik eenvoudig uit te rekenen. Net als bij het berekenenen van een gemiddeld brandstofverbruik van een benzine auto hangt het verbruik af van het aantal kilometer dat per energie hoeveelheid gereden kan worden. Bij een benzine of diesel auto wordt verbruik uitgedrukt in het aantal liter brandstof dat nodig is om 100 kilometer te rijden. Bij een EV wordt het verbruik uitgedrukt in het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden.
Een BMW i3 heeft een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100km
16 kWh/100km / 8.9 kWh/l = 1.8 l/100km
Een BMW i3 heeft in de praktijk dus een vergelijkbaar benzineverbruik van 1 op 56 (!)
Laden en tanken
Net als bij brandstof auto’s verschilt ook bij elektrische auto’s het verbruik per kilometer. En hetzelfde als bij brandstofauto’s zit er een verschil tussen de waarde die de fabrikant opgeeft en het werkelijke dagelijkse verbruik.
Om een kleine vergelijking te maken tussen brandstof en elektriciteit rekenen we met een gemiddeld verbruik. Ik hanteer het volgende praktijkverbruik;
Elektrisch 5,55 kilometer op 1 kWh aan elektriciteit, ofwel 18 kWh per 100 kilometer
Benzine 16,67 kilometer op 1 liter benzine, ofwel 6 liter per 100 kilometer
Diesel 20,00 kilometer op 1 liter diesel, ofwel 5 liter op 100 kilometer. Wil je meer weten over een laadpas voor elektrische auto’s, hier kun je de prijzen vergelijken.
Wat kost een kWh?
Er zitten grote verschillen tussen de kosten van het opladen bij een oplaadpunt in het openbaar, thuis of op het werk. De voordeligste optie is om de auto op het werk op te laden, dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het tarief voor het opladen gemiddeld rond € 0,19 per kWh en bij een openbaar oplaadpunt is dat rond de € 0,35 per kWh.
Elektrisch rijden is voordeliger bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0,23 per kWh komt dit neer op 4,1 cent per kilometer. Goedkoper rijden met een brandstofauto is haast niet mogelijk. Met een benzineauto dien je hiervoor niet meer dan 1 liter benzine (€ 1,64 per liter) te verbranden op 40 kilometer. Of 1 liter diesel (€ 1,38 per liter) op 30 kilometer. Dit valt in de praktijk niet te realiseren.
Maar de kosten van een nieuwe EV zijn ook aanzienlijk hoger.
De nieuwe Nissan Leaf is vanaf €38,940 te verkrijgen, terwijl de Nissan Micra, de gelijkwaardige auto met benzinemotor al verkrijgbaar is vanaf £ 18.790
De grootste zorg met elektrische voertuigen blijft hun bereik. Dat een batterij opraakt voordat je een laadstation bereikt.
Samengevat, als u dit jaar tussen een elektrisch auto of een benzine auto twijfelt, is het dan de moeite waard om elektrisch te gaan rijden? Over enkele jaren zullen we allemaal aan de elektrische auto moeten, hopelijk word dan alles een beetje makkelijker te begrijpen. Ik ga even niets kopen, en blijf mijn diesel auto rijden tot hij aan vervanging toe is.